Veneilybloggausta vanhasta tammitroolarista

Historia

Kesällä 2018 ostimme Äranin turkulaiselta perheeltä, jonka käytössä Äran oli ollut huvialuksena viimeiset lähes 30 vuotta. Aluksesta ja sen historiasta emme saaneet paljoakaan muuta tietoa kuin, että se on aikoinaan tullut Ahvenanmaalta Turkuun partiolaisten käyttöön. Rakennus- ja kunnostustöissä on mennyt paljon aikaa. Historiatiedot ovat paljolti jääneet pelkkien kuulopuheiden varaan.

Siiffi alkoi tutkia vanhoja papereita, joita oli säästynyt iso pino. Ne lajiteltiin aikajärjestykseen. Omistajia on ollut ennen meitä ilmeisesti neljä tai viisi. Vanhin dokumentti on vuodelta 1958 säästynyt kompassin tarkistuspöytäkirja, joka on tehty Göteborgissa (Ruotsi). Lisäksi löytyy vuosilta 1961 ja 1963 kulkuvalojen tarkistuspöytäkirjoja, jotka on laadittu Fredrikstadissa (Norja). Vuonna 1965 tehdyssä tarkistusraportista käy ilmi, että alus on rakennettu Ruotsissa Hälsön saarella vuonna 1940.

Tarkistusraportti vuodelta 1965.

Aluksen nimi Eran mainitaan ensimmäisen kerran kulkuvalojen tarkistuspöytäkirjassa vuonna 1963, jonka jälkeen nimi on kirjoitettu muotoon Äran.

Kulkuvalojen sertifikaatti vuodelta 1963.

Vuoden 1965 tarkistusraportissa Äranin omistajaksi on merkitty Fritz Johansson ja kotipaikaksi Holmestrad (Norja). Siitä, onko Johanssonia ennen ollut joku ruotsalainen omistaja, ei ole tietoa.

Samasta 1965 raportista löytyy tieto, että alukseen on asennettu vuonna 1961 Säfflen raakaöljymoottori (teho 120 hv), joka oli hyvin yleinen moottori siihen aikaan. Luultavaa on, että edeltäväkin moottori oli myös Säffle. Samalla kertaa oli asennettu Säfflen kääntölapapotkuri koneistoineen, joka on edelleen käytössä.

Säffle 120 hkr (kuva samanlaisesta aluksesta, ei Äranista)

Edelleen 1965 raportista selviää, että 4.12.1958 tehdyssä katsastuksessa havaitut puutteet on korjattava ennen kuin alus voidaan myydä Ahvenanmaalle. Puutteet olivat: konehuoneeseen on asennettava ilmanvaihtoputki koska siellä on kaasuliesi sekä konehuoneen ja lastiruuman välinen laipio on peitettävä kokonaan teräslevyllä. Alus oli siis kaikin puolin hyvässä kunnossa, koska havaitut puutteet olivat noinkin pieniä.

Vuoden 1965 raportti oli päivätty 25.8. Knipplassa lähellä Göteborgia.

Anders Matsson osti Äranin Ahvenanmaalle ja rekisteröi sen Eckerön Storbyhyn. Matsson oli saanut todistuksen aluksen tunnuspituudesta 17.9.1965.

Merenkulkuhallituksen päätös aluksen suomalaisista tunnuskirjaimista.

Moottorin osalta Äran uudistui huomattavasti 1968, kun vanhanaikainen Säfflen kuulamoottori sai väistyä uuden Scania DSI 11:n tieltä. Anders Matsson teki melko suuren investoinnin alukseen vain muutamaa vuotta ennen myyntiä Turkuun.

Todistus uuden Scanian tehosta.

Turkuun Äran hankittiin tietojen mukaan 1970 tienoilla partiolippukunta Mikaelin Wihuri-veljien käyttöön.

Partiolippukunta Mikaelin Wihuri-veljet

Partiolaisten ahkerassa käytössä Äran seilasi kymmenisen vuotta 1980-luvun alkuun saakka. Partiolaiset kävivät muutaman kerran jopa Visbyssä ja useita kertoja Maarianhaminassa sekä Helsingissä. Lyhyempiä matkoja tehtiin aina, kun oli mahdollista, ja joinakin kesinä niin paljon, että polttoaineeseen annetut määrärahat oli käytetty juhannukseen mennessä. Lisärahoitusta polttoaineeseen partiolaiset olivat saaneet järjestämällä kalastusretkiä, hinauksia sekä tavaran kuljetuksia saaristoon.

Lastina rakennustarvikkeita Korpposeen.

Äranin laituripaikka oli siihen aikaan Aurajoessa Itäinen rantakatu 60:n paikkeilla.

Partiolaiset osallistuivat myös Äranin huoltoon ja kunnossapitoon.  

Kuva vuodelta 1976
Kuva vuodelta 1976

Äran siirtyi partiolaisilta turkulaiseen yksityisomistukseen 1980 luvun alkupuolella.

P.S.

Mikäli lukijoidemme joukossa on joku, jolla on kokemuksia tai tietoja Äranista sen historian varrelta, kuulisimme erittäin mielellämme kaikenlaisia tarinoita.

Tarinoi kertomuksesi alle kommenttikenttään tai ota yhteyttä sähköpostitse miehistöön osoitteella crew@troolariaran.fi.

Kommentoi!

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista, vaan se kerätään ainoastaan kommenttien sisällön tarkastusta varten.


Lähettämällä kommentin hyväksyt sivuston tietosuoja- ja rekisteriselosteen.