Veneilybloggausta vanhasta tammitroolarista

# maalaus

Uutta maalia kylkeen ja kaidetta korkeammaksi

Olimme kesäkuussa niin kiireisiä kunnostuspuuhissamme, että emme ehtineet kirjoittaa ennen Kemiönsaaren seikkailua Äranin ulkonäköuudistuksista. Tarkkasilmäisimmät lukijat ovatkin jo varmasti huomanneet tuoreimmissa kuvissa jotain uutta, mutta kirjoitetaanpas tässä vielä tarkemmin.

Jatka lukemista! »

Telakointi

Edellisestä pohjahuollosta oli edellisten omistajien mukaan kulunut tänä syksynä jo kuusi vuotta, joten oli aika taas nostaa Äran ylös vedestä ja kunnostaa pohja uuteen uskoon. Runko oli alkanut vuotaa jo melko paljon, koska pilssipumppu kävi useasti tunnissa. Saimme varattua viikon työaikaa Paraisilla sijaitsevalta telakalta, jonne ajelimme syyskuun ensimmäisenä sunnuntaina. Merimatkoista telakalle ja takaisin kotiin voi lukea lisää täältä.

Siiffi oli virkeänä paikalla telakalla maanantai-aamuna jo seitsemän aikoihin valmistautumassa Äranin nostoon. Kun telakan väki tuli töihin, Äran siirrettiin laiturin päähän parkkiin, jotta nostokelkka saatiin uitettua mereen. Sen jälkeen Äran siirrettiin kelkalle, joka vinssattiin ylös merestä. Äranin köli osui juuri täydellisesti kelkan palkkien päälle niin, ettei runko päässyt yhtään vääntyilemään.

Jatka lukemista! »

Kannen maalaus­operaatio

Saatuamme Äranin omistukseemme meidän piti keksiä, miten suojaamme kannen tulevaa talvikautta ajatellen. Kansi oli päässyt melko pahaan kuntoon, koska maali lohkeili joka puolelta ja vesi pääsi näin suoraan kosketukseen alla olevan vanerin kanssa. Meillä ei ollut heti sopivaa suunnitelmaa, mitä kannelle teemme ja siksi totesimme, että laitamme kannen parempaan kuntoon vasta keväällä, jotta on aikaa miettiä hyvä suunnitelma ja säiden puolesta on paremmat mahdollisuudet puuhata ulkokohdetta. Väliaikaisratkaisuna päätimme maalata kannen nyt syksyllä, jotta se selviää talven yli pilaantumatta.

Jatka lukemista! »