Veneilybloggausta vanhasta tammitroolarista

Kausi vaihtui talvisissa tunnelmissa

Vuosi 2020 ja sitä myöten kolmas veneilykautemme tuli päätökseensä ja samalla avasimme totuttuun tapaan uuden kauden jo heti tammikuussa. Tässä kirjoituksessa taas vähän tilastoja viime kaudesta ja uuden kauden aloituksen tunnelmia.

Rikoimme viime kauden meri­maili­ennätyksen!

Kauden 2020 aikana seilasimme taas ahkerasti. Kauden avaus osui heti vuodenvaihteen jälkeen ja saimmekin testata heti kauden alkajaisiksi meidän sumunavigointitaidot.

Muita kauden matkoja yhdisti vahvasti eräs toinen vesille sopiva harrastus, josta Siiffi ja K. Alamies ovat erityisen innoissaan: kalastus! Saaliin puolesta kausi oli jokseenkin pettymys, mutta seikkailumielessä sitäkin antoisampi. Kalastukseen liittyvät juttumme löytää helpoiten #kalastus-aihesivulta.

Taaskin vuoden aikana meillä oli monia vieraita mukana, mikä aina piristää, kun saamme esitellä Ärania kaikille tutuille. Siiffi kunnostautui huimasti näiden reissujen dokumentoinnissa ja kirjoitti tänne lokikirjaan muutaman jutun.

Ei sovi todellakaan unohtaa myös Siiffin aherrusta Äranin rakennus- ja huoltotöissä, koska monia uusia ja vähän vanhojakin asioita pääsi taas nytkähdyksen eteenpäin. Näistä hyvä kooste löytyy joulun aikana julkaisemastamme kirjoituksesta.

Vuoden varmasti merkittävin kohokohta oli Maajussille morsian ‑ohjelmaan osallistuminen. Kuvauspäivän tapahtumista voi lukea tästä ja itse ohjelmankin taitaa vielä nähdä MTV-palvelusta. TV:n aiheuttamasta suosiosta lisää alla lokikirjan tilastojen yhteydessä.

Entäs se ennätys? Koko kauden 2020 aikana ajelimme saaristossa ristiin rastiin yhteensä 635,2 NM, mikä on 25 mailia viime kautta enemmän. Vaikka koko vuoden ajan tuntui, että aikaa merenkululle oli harmillisen vähän, saimme silti matkamittariin taas kerran varsin hyvän lukeman!

Lokikirjassa pikku hiljaa nouseva kävijä­määrä

Viime vuosi oli lokikirjan osalta ensimmäinen kokonainen kalenterivuosi. Kävijämäärissä ei suurta muutosta edelliseen kauteen verrattuna ollut päivätasolla: keskimäärin vuoden aikana sivustollamme oli 5,07 istuntoa päivässä (3,94 v. 2019) ja yhteensä 1851 (1128). Edelliseen (vajaaseen) kauteen verrattuna vertailukelpoinen kasvu istuntomäärässä oli siis 28,6 %!

Lokikirjan istunnot vuonna 2020

Lokikirjassa vieraili kauden 2020 aikana 1461 eri käyttäjää (699). Toimituksen huomiona mainittakoon, että eri käyttäjäksi lasketaan esimerkiksi saman henkilön kaikki laitteet ja myös eri selaimet, joten todellisuudessa aivan näin montaa eri henkilöä ei meillä ole käynyt. Käyttäjämäärä oli tällä kaudella siis huomattavasti laajempi kuin lokikirjan avauskaudella.

Maajussille morsian ‑ohjelma aiheutti valtavan kävijäpiikin lokikirjaamme. Samalla hetkellä, kun Äran vilahti ensimmäisen kerran ohjelmassa sen tullessa livenä telkkarista, samanaikaisten kävijöiden määrä pomppasi 29:ään, mikä on ehdottomasti suurin ennätys koko lokikirjamme historian aikana! Samoin koko vuorokauden istuntomäärä, 65 kpl, on kaikkien aikojen ennätys. Myös yksi vanha partiolainen oli huomannut meidät TV:ssä ja pidimmekin loppuvuodesta pienen muistelutuokion yhdessä hänen kanssaan.

Vuoden aikana otettiin käyttöön uudet push-ilmoitukset. Vuoden päättyessä nämä ilmoitukset oli päällä 21:llä eri kävijällä ja hyvällä prosentilla lähettämiämme ilmoituksia myös klikkailtiin vuoden aikana. Kannattaa hyväksyä selaimen ehdottamat ilmoitukset sivustoltamme, niin saat tuoreeltaan tiedon uusista jutuista!

Vuoden kaikista istunnoista mobiilikäyttäjät olivat edelleen suurimmassa roolissa 53,5 % osuudella (49,6 %). Työpöytä- (38 %) ja tablettikäyttäjien (8,5 %) osuus laski melko samassa suhteessa mobiilikäyttäjien noustessa. Mobiilikäytön ollessa tosi suuressa roolissa pyrimme jatkuvasti ottamaan huomioon helpon käytettävyyden ja teimmekin vuoden aikana pari pientä parannusta mm. linkkien klikkailtavuuteen.

Keskimäärin yksi vierailu lokikirjassamme kesti 2 minuuttia ja 9 sekuntia (3:05). Kehitys on edellisestä vuodesta huonompaan suuntaan ja tähän olemme kevyesti pettyneitä. Syynä uskomme olevan sen, että juttujemme julkaisutiheys on edelleen laskenut ja käyttäjät eivät viihdy sivustollamme yhtä pitkään, koska uutta luettavaa ei ole tullut. Yritämme parantaa juttumäärää nyt alkaneella kaudella.

Kävijöiden saapumisreitti lokikirjaamme kiinnostaa meitä kirjoittajia kovasti. Ehdottomasti suurin osa käyttäjistä tulee hakukoneen kautta (66,9 %). Seuraavaksi suosituin reitti on suoraan osoitteemme troolariaran.fi kautta (joko selaimen kirjanmerkistä tai osoiteriville kirjoittaen) (19,3 %). Internetin muilta sivuilta viittausliikennettä saapuu 8,2 % ja sosiaalisen median kautta 3,5 %. Uutiskirjeidemme suosio on näihin verrattuna pientä, koska sitä kautta saapumisia tulee vain 1,5 %. Ehkä voisimme kehittää sosiaalisen median näkyvyyttä ja houkutella sitä kautta enemmän kävijöitä!

Sivujen katseluita vuoden aikan tuli yhteensä peräti 4688 kappaletta (3635). Suosituin postauksemme oli edelleen ensimmäistä talveamme koskeva kirjoitus (686 lukukertaa). Vuoden aikana kirjoitetuista artikkeleista suosituin oli kauden avauksesta kertova juttu (178 lukukertaa) ja heti sen perässä Maajussille morsian ‑juttu (153 lukukertaa).

YouTube-kanavallamme julkaistuja videoita on katseltu ahkerasti edelliseen vuoteen verrattuna. Katselukertoja oli vuoden aikana 250 (122) ja katseluaika ylsi 7 tuntiin (3,8 h). Keskimäärin videoa katsottiin 1 minuutti ja 41 sekuntia (1:53) ja katseltu osuus jäi 52,3 prosenttiin (63,8 %). Videomäärästäkin voi päätellä, että videot YouTubessa eivät ole meidän ensisijaista sisältöä.

Uusi veneily­kausi avattiin jään­murto­hommilla

Vuoden toisena sunnuntaina 10.1. lähdimme kauden ensimmäiselle merimatkalle, kun olimme edellisenä päivänä laittaneet venäläisen ydinvoimalamme Planarin puskemaan mukavat 20 astetta lämpöä brykälle. Tuttuun tapaan käväisimme kääntymässä Aurajoessa, jonne oli kertynyt kevyt jäähyhmäkerros. Yritimme tehdä Google Maps ‑kuvia ja jokirannan kulkijoita varten taidetta askartelemalla jäähän Scanian V8-logon Martinsillan edustalle, mutta a) kuvia ei taidettu ottaa, b) jäät siirtyivät pois pienessä virtauksessa ja c) kukaan ei tuskin ymmärtänyt (tai edes huomannut...) ajamamme muodostelman syvällisempää merkitystä. Askartelu taisi jäädä siis pelkästään omaksi iloksemme.

Aurajoen suulla jäätä ei ollut ollenkaan. Museolaivat saivat hienon auringonpaisteen osakseen.
Aurajoki pienessä jäässä
Lähempänä Martinsiltaa Aurajoki alkoi olla pienessä jäässä.

Seuraavaksi päätimme lähteä kokeilemaan jäänmurtoa Pitkäsalmeen. Hirvensalon siltaa kohti ajaessamme jäätä ei vielä juurikaan ollut, mutta sen jälkeen jää alkoi tuntua paksummalta, vaikka se ei paksuimmillaankaan ollut muutamaa senttiä enempää. Jää kuitenkin otti sen verran voimaa vastaan, että normaali matkavauhtimme noin 6 solmua lopahti 3,5 solmuun. Demokraattisessa yhteisymmärryksessä käänsimme ympäri Uittamon venelaitureiden kohdalla pienessä sulassa emmekä ryhtyneet testaamaan Äranin todellista jäänmurtokykyä. Vaikka jää ei ollut vielä juuri minkään paksuista, sen pauke sisällä keulassa oli kuitenkin melko kovaa.

Kun emme äkkiseltään keksineet muutakaan reittisuunnitelmaa, lähdimme pikaiselle käynnille Naantaliin tuttuja vesiä pitkin, koska tiesimme, että pimeä tulee koittamaan ennen paluutamme kotilaituriin. Sääilmiöitä saimme kokea jo heti Ruissalon suoralla, kun lumisade ja kevyt sumu ilmestyi yllemme.

Rix Stream tulossa meitä vastaan Ruissalon suoralla.

Aurinko laski menomatkalla ja Naantalissa olikin jo täysin pimeää.

Naantalin satamassa oli kovin hiljaista tähän aikaan vuodesta.

Kääntyessämme takaisin saimme hyvän muistutuksen siitä, että pimeällä ympäristön kokonaiskuvan muodostaminen on huomattavasti vaikeampaa, kun etäisyyksiä tuttuihin maamerkkeihin ei pysty arvioimaan visuaalisesti. Ukkopekan sillan ali kuitenkin löysimme hyvän valokalustomme ansiosta.

Kulkuvalot kunnossa!

Loppumatka sujui jo rutiinilla, kun miehistölle on kertynyt jo lähes luotsinkirjoja varten vaadittava kokemus Naantalin väylästä. Liikennettä ei huviveneiden osalta ollut yhtään, mutta edellämme Naantalista lähti yksi laiva ulospäin. Matkaa kauden avauksessa kerrytimme hieman vajaat 24 mailia.

Kesän aikana kasvaneet parrat taisi lähteä kyljistä, mikä oli osittain jääseikkailun tarkoituskin. Vähän lähti maalitkin samalla...

Talven ensim­mäiset kunnon pakkaset

Heti seuraavan viikon aikana säätila muuttui kylmäksi ja yöpakkaset olivat pahimmillaan jo -20 °C:n kylmemmällä puolella. Pientä huolta kylmät ilmat aiheuttavat meissä aina, koska onhan meidän pidettävä Äranin lämpö vähintään plussan puolella jatkuvasti. Aiemmin alkutalvella olimme valmistelleet apukoneen ja WC:n glykolilla pakkasia varten. Pääkoneen merivesikiertoon laitettiin ajelun jälkeen taas uudet glykolit sisään.

Siiffi oli kaukaa viisas ja hommasi meille kauko-ohjattavan valvontakameran konehuoneeseen. Kamera on malliltaan Reolink Go PT 4G ja sillä pystymme nyt reaaliajassa seuraamaan tilannetta aluksella eli tärkeimpinä lämpötilaa sisäilmassa ja pilssissä ja maasähköä. Kameraa voi käännellä etäohjaussovelluksella, joten koko konehuone on tarkkailumme alla, ja lisäksi sovellus hälyttää, jos kamera havaitsee liikettä. Mikrofonin kautta kuuluu selvästi myös Planarin polttoainepumpun naksutus, joten tiedämme ainakin kaiken kriittisen toimivan pelkän videokuvan kautta.

Valvontakamera asennettiin konehuoneen etuseinämän viereen kattoon, josta saatiin hyvä näkyvyys koko konehuoneeseen.
Reaalikokoisena yhdistelty kuva tärkeimmistä asioista: sähkötaulun jännitemittari, sisäilman ja pilssin lämpötila ja yleiskuvassa pilssin tila. Konehuone on kuvan ottamisen hetkellä täysin pimeä.

Olemme olleet muutaman päivän kokemuksen perusteella todella tyytyväisiä kameran toimintaan: sen laatu on erittäin selkeää sekä hyvässä valossa että täysin pimeässä. Eipä tarvitse enää miettiä öisin, onkohan Äranilla kaikki kunnossa, kun tarkistuksen voi tehdä hetkessä kännykästä.

Toivotamme kaikki lukijamme tervetulleiksi mukaan uudelle kaudellemme!

2 kommenttia

Kommentoi!

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista, vaan se kerätään ainoastaan kommenttien sisällön tarkastusta varten.


Lähettämällä kommentin hyväksyt sivuston tietosuoja- ja rekisteriselosteen.



« »