Veneilybloggausta vanhasta tammitroolarista

Kunnostushommia vuonna 2020

Tänä vuonna olemme puuhastelleet monien kunnostusprojektien parissa. Nyt vuoden päättyessä kirjoitimme koosteen eri kohteista.

Samalla toivotamme kaikille lukijoillemme hyvää joulua ja mukavaa uutta vuotta! Kiitos kaikille tästä vuodesta, toivottavasti jutut maistuu vielä ensi vuonnakin.

Kuva kesäisestä laiturimaisemasta on otettu tänä jouluaattona!

Polttoöljytankin käyttöönotto

Keväällä otimme toisen polttoainesäiliön lämmitysöljykäyttöön perusteellisen puhdistuksen jälkeen. Säiliön pohjalle oli vuosien kuluessa kertynyt aikamoinen kerros mustaa asfaltilta näyttävää sakkaa, joka saatiin tarkistusluukusta kaavittua pois.

Sakkaa tankin pohjalla

Säiliön tarkistusluukku oli ollut jo jonkin aikaa auki, kun laitoimme luukkua paikoilleen niin osa muttereista oli laitettu niin hyvään talteen, ettei niitä enää löytynyt. Tulikin ongelma, mistä uudet Whitfordin kierteellä olevat ½ tuuman mutterit?

Turkulaisissa pulttikaupoissa nosteltiin käsiä pystyyn: "ei niitä enää mistään saa", sanottiin. Juttelin mutteriongelmasta ystäväni Matin kanssa, joka on monenlaisissa liemissä keitetty ja hydrauliikkaöljyssä uinut konekuski, ja hänellä olikin heti mielessä lause, jonka oli kuullut Nummelassa sijaitsevassa Baltic Bolt -pulttikaupassa "meillä on kaikki maailman kierteet". Sieltähän ne meillekin sopivat mutterit löytyivät heti hyllystä.

Uudet ½ tuuman mutterit Whitfordin kierteellä .
Nyt riittää Planariin polttoainetta koko talveksi yhdellä tankkauksella.

Lisää virtaa

Sähköä saadaan tarvittaessa apukoneen generaattorista riittävästi, mutta ei ole kovinkaan polttoainetaloudellista käyttää sitä silloin, kun tehon tarve on pieni, jota se yleensä on. Scanian oma 50 A laturin tuotto on juuri ja juuri riittänyt matka-ajossa tarvittavan virran tuottamiseen. Laturin hihnat eivät ole oikein kestäneet jatkuvaa lähes täyttä laturin kuormitusta, niitä on saanut vaihdella ja kiristellä liian usein.

Konepukissa oli mukavasti tilaa ja kampiakselin siivapyörässa ylimääräisiä hihnauria laittaa isälaturi, jossa virtaa riittää ja hihnatkin ovat järeämmät.

Uusi 24 V 100 A laturi

Polttoaineputket

Polttoaineputkissa oli havaittavissa samaa kuin alkuperäisissä sähköissäkin: putkea menee ja tulee sinne tänne, liitoksia ja mutkia enemmän ja vähemmän. Eihän siinä voinut muuta kuin purkaa koko hässäkkä pois.

Polttoainesekamelska
Kupariputkea menee säkkärällä miten sattuu.

Uudet putket olivatkin kohtalaisen helppo homma asentaa siististi suojaputkessa paikoilleen. Myös apukonetta voidaan nyt käyttää verottomalla polttoaineella, joten sille vedettiin putki lämmitysöljytankista.

Uudet polttoaineputket
Uudet polttoaineputket kulkevat nyt siististi rinnakkain.

Aarteenmetsästystä

Välillä koetettiin kalaonnea magneetilla.
Saaliksi saatiin vanha paistinpannu. Lieneekö Raimolta luiskahtanut mereen, kun löytyi Cariocan vanhalta laituripaikalta? 😉

Potkuriakselin prässit

Potkuriakselin laakerit on voideltava vaseliinilla riittävän usein voitelun ja tiiveyden vuoksi, joka hoituu kahdella käsin veivattavalla prässillä. Toisesta prässistä oli mäntä kokonaan hävinnyt aikojen saatossa, toisessa männän nahasta valmistettu tiiviste oli jo parhaat päivänsä nähnyt. Prässit otettiin irti ja tehtiin reissu Somerolle sorvin ääreen, jossa Jukka pyöräytti uudet männät ja niihin sopivat urat nykyaikaisille tiivisteille.

Kunnostetut pärssit.

Lämpöä ajohyttiin ja kabiiniin

Polttoöljykäyttöinen Planar, joka lämmittää ilmaa, on ollut asennettuna tilapäisesti jo jonkin aikaa. Sille löytyi sopiva paikka konehuoneen katosta. Lämmitettävä ilma saadaan kätevästi ajohytistä/ konehuoneesta tai molemmista. Lämmintä ilmaa saadaan putkella ajohyttiin, konehuoneeseen, kabiniin tai vaikka kaikkiin yhtä aikaa.

Lämpöputkien sijoittelu ahtaaseen konehuoneeseen vaati pientä suunnittelua.

Merivesipumppu

Jäähdytysjärjestelmän merivesipuolen virtaus oli keväällä aika heikkoa. Syytä siihen etsittiin ensin pumpusta ja sieltähän se vika löytyi. Laitoimme talveksi glykolia myös jäähdyttimen merivesipuolelle, jota pumpun kuminen siipipyörä ei kestänyt.

Uusi ja vanha siipipyörä.
Kommentoi!

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista, vaan se kerätään ainoastaan kommenttien sisällön tarkastusta varten.


Lähettämällä kommentin hyväksyt sivuston tietosuoja- ja rekisteriselosteen.



« »