Veneilybloggausta vanhasta tammitroolarista

Juhannus 2020

Miehistöstämme suurin osa suuntasi juhannukseksi Airistolle Stormälöön – osa maitse tietä pitkin ja toiset Airiston kautta. Kolmannet puolestaan lähtivät seikkailulle rajan yli Norjan maisemiin. Tukikohtana pidimme Airiston mökkikylän mökkiämme, josta on tosi kätevää lähteä myös pikku ajeluille meille vielä uusiin maisemiin.

Juhannusaattona siirryimme ensin maitse Airistolle ja päätimme suosiolla jättää vesikulkuneuvomme vielä rauhaan, kun osa miehistöstä saapui vasta myöhemmin iltapäivällä paikalle. Perjantai oli meille lähinnä siirtymäpäivä ja aika kului nopeasti ulkoillen ja satamassa vieraillen. Toki myös hyvien iltapalojen merkeissä!

Juhannuspäivä

Oli aika vihdoin suunnata merelle. Lähdimme aamupäivällä Hirvensaloon, josta otimme allemme Äranin. Merivesi oli huomattavan alhaalla ja saapuessamme kotisatamaamme huomasimme eräiden purjeveneilijöiden saapuvan epäilevän näköisinä laituriimme. Avustimme heidät kiinni laituriin, koska heillä vesi ei enää riittänyt omalle laituripaikalle ajamiseen useista yrityksistä huolimatta.

Valmistelimme systeemit lähtöön ja muta pöllyten irrotimme laiturista alkuiltapäivästä. Perinteitä noudattaen kävimme Aurajoen kautta tarkastamassa Turun jokivarren meiningit. Kaupungissa oli yllättävän rauhallista. Sää oli kuitenkin paras mahdollinen veneilyyn!

Juhannuksen liikenne näkyi reitillämme, kun suuntasimme Ruissalon editse kohti Airistoa. Juhannuksen ajan aluksen päällikkönä oli Styyrmanni, joka silmä kovana tähysti ja arvioi yhteentörmäämisen vaaran olemassaoloa. Hyvin mahduimme muun liikenteen sekaan ja kanssaveneilijöiden merimiestavatkin olivat tällä kertaa hyvällä mallilla.

Styyrmanni vahtivuorossa
Leppoisaa matkantekoa Airistolla.

Reittisuunnitelmamme oli tällä kertaa sellainen, että menimme heti aluksi Airiston satamaan, jonne ennätimme alkuillasta. Siellä kävimme haukkaamassa loistavan illallisen, jonka jälkeen pakkasimme kamppeemme uudelleen ja lähdimme kalastuspuuhiin.

Meinasimme olla vaikeuksissa, koska meillä ei ollut täkykaloja. Ajatuksena oli haavin avulla noukkia Airiston satama-altaasta pieniä sinttejä, joita parveili satapäin laitureiden luona. Sattumalta törmäsimme laiturilla toisiinkin kalamestareihin, joilla oli välineet vähän paremmalla tolalla. Aluksi katsoimme sivusilmällä, että parhaimpana kalamestarina hääräsi eräskin nuori mies, joka nosti kaloja toisensa perään mato-ongellaan. Tarkkasilmäinen Siiffi huomasi, että kalamestarit olivat päästämässä saamiaan kaloja takaisin mereen, mutta siinä vaiheessa Siiffin bisnesvaistot heräsivät ja ryhdyimme yhteistyöhön tapaamiemme kalamestareiden kanssa.

Bisnesvaistot olivat myös nuorella miehellä kohdallaan, kun hän oli kuulemma vaihtanut Dumle-karkkinsa onkimatoihin. Kauppa oli selvästi varsin kannattava, koska pikkukaloja nousi jatkuvalla syötöllä, kun meidän Pinnamies sai haavin avulla vain muutaman syöttikalan. Kalamies oli silmin nähden innoissaan, kun kerroimme miten aiomme hänen onkimansa kalat hyödyntää.

Kalamestarit
Sattumalta löytämämme innokkaat yhteistyökumppanit!

Saimme loistavien yhteistyökumppaniemme avulla sopivan määrän syöttikaloja hetkessä, joten olimme valmiita lähtemään pyydysten laskuun. Tällä kertaa emme lähteneet merta edemmäs kalaan, vaan aivan kulman takana tukikohtamökkimme rannassa oli meille sopiva paikka. Vettä oli allamme 10–20 metriä ja Siiffin strategian mukaisesti viritimme pitkänsiiman kulkemaan pohjan ja pinnan välillä (tämän tarkemmat yksityiskohdat ovat liikesalaisuuksia 😉).

Emme olleet vielä valmiita palaamaan takaisin laituriin, vaan kävimme samalla pikaisesti kokeilemassa vetouistelua. Sen tulokset olivat kuitenkin yhtä huonot kuin aiemminkin. Palailimme laadukkaiden täkykalojen ansiosta toiveikkaina tukikohtamme laituriin puolen yön jälkeen odottamaan saaliin tarkistusta seuraavana päivänä.

Vetouistelua

Sunnuntaina saaliin tarkastus ja paluuliikennettä

Juhannusviikonloppumme alkoi kääntyä kohti loppua, mutta tärkein kysymys oli vielä selvitettävänä: mitä aarteita yöksi laskettu pitkäsiima meille tarjoaa? Tätä lähdimme selvittämään puolenpäivän aikoihin. Jännitys alkoi tiivistyä lähestyessämme apajiamme. Tuuliolosuhteet vaikuttivat suht sopivilta siiman nostoa ajatellen. Lähestyimme merkkilippua... Siiffi ja Pinnamies onkivat lipun kyytiin... Ensimmäinen koukku, tyhjä... Sitten katseemme osui veden alta nouseviin seuraaviin koukkuihin – voiko olla totta, että saamme vihdoin saalista? Kyllä, koukussa odotti ahven! Riemuitessamme ensimmäisestä saaliistamme jatkoimme siiman nostoa. Hetken päästä nousi taas koukku, jossa oli saalista: tällä kertaa kuha! Sitten taas muutama tyhjä koukku välissä, mutta loppupäästä saimme vielä toisenkin ahvenen! Pitkä piinamme huonosta kalaonnesta oli nyt vihdoin katkaistu ja vielä kaiken lisäksi kolmella kalalla! Innosta hykerrellen jätimme kalavedet odottamaan seuraavaa kertaa ja suuntasimme palauttamaan Pinnamiehen takaisin maan kamaralle tärkeämpiin tehtäviin.

Esitämme tässä yhteydessä myös suurimmat kiitokset meitä avustaneille kalamestareille, joiden avulla saimme toimivat täkykalat!

Kaukokuva Äranista

Suuntasimme takaisin kohti Turkua, ja Siiffi perkasi kalat heti alkumatkasta. Juhannuksen paluuliikenne oli selvästi parhaimmillaan, kun vesillä oli varsin reilusti muutakin liikennettä. Kaikilla oli selvästi sama suunta ja liikenne eteni sujuvasti. Lähestyessämme Turkua liikenteen määrä kuitenkin väheni ja saimme Ruissalon edustalla seilata lähes yksinämme. Maapalvelumiehistöllämme kesti suunnitelmia kauemmin saapua satamaan vastaanottamaan köysiämme, joten kävimme taas kunniakierroksella Aurajoessa ennen paluutamme Hirvensaloon.

Juhannukseen mahtui paljon mukavaa tekemistä ja kaikkein parasta oli tietysti se, että saimme nauttia Suomen kesän parhaimmista säistä!

P.S. Toivoisimme kovasti, että tämä teksti tavoittaisi meitä avustaneet kalamestarit. Pyydämme olemaan meihin yhteydessä joko kommentin kautta alla, sähköpostilla tai lokikirjan palautelomakkeen kautta!

Kommentoi!

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista, vaan se kerätään ainoastaan kommenttien sisällön tarkastusta varten.

Lähettämällä kommentin hyväksyt sivuston tietosuoja- ja rekisteriselosteen.