Veneilybloggausta vanhasta tammitroolarista

Uutta maalia kylkeen ja kaidetta korkeammaksi

Olimme kesäkuussa niin kiireisiä kunnostuspuuhissamme, että emme ehtineet kirjoittaa ennen Kemiönsaaren seikkailua Äranin ulkonäköuudistuksista. Tarkkasilmäisimmät lukijat ovatkin jo varmasti huomanneet tuoreimmissa kuvissa jotain uutta, mutta kirjoitetaanpas tässä vielä tarkemmin.

Kylkien maalaus

Värien valinta

Vanha maalipinta oli jo useita vuosia vanha ja ajan mittaan rapistunut huonoon kuntoon. Oli siis korkea aika saada uutta maalia kylkeen. Maalikauppaan suuntasivat Siiffi ja Styyrmanni kahdestaan (!), mutta mielipiteitä toki kysyttiin koko miehistöltä. ATV:stä löysimme kuin sattumalta värikarttahyllystä meitä miellyttävän ja teemaan sopivan värin: Meren syvyys. Viestin välityksellä lähetimme ehdotuksemme muille miehistön jäsenille, joilta irtosi hyväksyntä värille saman tien.

Rungon yläreunaan valittiin vanhaan tapaan kirkkaan puhdas valkoinen piristäväksi raidaksi. Kaiteisiin valittiin tumman sinisen runkovärin kaveriksi tosi tumma, lähes musta, harmaan sävy Syvä hiljaisuus. Tällä värikolmikolla saimme tasattua värien harmoniaa niin, että uuden ajohyttimme vaalea harmaa istuu kuvaan sopusuhtaisesti. Aiempi sininen oli mielestämme vähän liian hallitseva.

Maalaustyö

Viime syyskuun alussa kävimme telakalla, mutta silloin aikaa ei riittänyt kylkien maalausoperaatioon. Työ oli nyt siis tehtävä vedessä. Hommaan ryhtyivät miehistön hurjapäisimmät maalarit: Näkki ja K. Alamies. Aluksi kyljet rapsutettiin puhtaaksi vanhasta huonosta maalista. Apuna maalarikaksikko käytti pientä apuvenettämme, josta käsin homma oli edes hieman helpompaa.

Pienestä apuveneestä käsin maalausoperaatio oli vähän helpompi suorittaa.

Kun koko alus oli puhdistettu ympäri, oli aika laittaa telat vinkumaan. Pari päivää Näkki ja K. Alamies maalasivat lähes aamusta iltaan, joten työmäärä oli valtava. Mutta lopputulos on sanoinkuvaamattoman upea, minkä myös lokikirjamme kuvat todistavat!

Uuden maalin ansiosta voimme esitellä alustamme ylpeästi vähän oman kotilaiturin ulkopuolellakin!

Jos tää vielä joskus maalataan uudestaan, niin, Styyrmanni, sit on sun vuoro.

– Näkki

Vanha kaidekin sai osakseen pientä ehostusta. Siitäkin raavittiin ensin vanhat lohkeilevat maalit irti, minkä jälkeen pintaan levitettiin tumman harmaata maalia. Olimme ällistyneitä, kuinka paljon vanhan kaiteen ulkonäkö parani pelkällä uudelleen maalauksella!

Kaiteiden korotus

Olimme alusta asti olleet vähän huolissamme, kun kantta reunustavat kaiteet olivat kovin matalat. Kun miehistöön kuuluu pienempääkin väkeä, oli kaiteita saatava hieman korkeammaksi putoamisvaaran takia. Uusista kaiteista oli itse kullakin mielessä varmasti kymmeniä ideoita, millaiset ne voisivat olla, mutta lopulta päädyimme Siiffin ideoimana korottamaan kaidetta peräosasta säästäen koko vanhan kaiteen ja laittamaan keulaan vaijerikaiteen.

Kaideprojekti oli oikeastaan kokonaan Siiffin valtakuntaa. Hän leikkasi paperista muotit, sahasi vanerit muotoonsa, pystytti uudet kaidetolpat ja lopulta ruuvasi vanerit tolppien päälle. Kaide tehtiin kahdesta kerroksesta 15 mm vaneria. Alempi kerros ruuvattiin päältä kiinni tolppiin ja päällimmäinen kerros puolestaan alapuolelta, jotta pinta jäi kokonaisuudessaan ehjäksi. Levyjen väliin laitettiin polyuretaaniliimaa vahvistamaan. Lankonkia varten jätimme kummallekin kyljelle kulkuaukot.

Styyrpuurin kaidetta tuloillaan.

Kun kaide oli kasattuna suurin piirtein muodossansa, Siiffi vielä höyläsi ja hioi pari päivää terävimpiä kulmia pois ja teki reunoihin siistit pyöristykset. Näkki ja K. Alamies hoitivat uuden kaiteen maalauksen ensin pohjavärillä ja sitten samalla tummalla harmaalla kuin muukin kaide.

Keulan vaijerikaide viimeisteltiin, kun olimme jo suurella seikkailullamme. Työasentoa voisi kutsua jopa rennoksi 🙂

Nyt kannella uskaltaa liikkua, kun tuntee, ettei ainakaan suoraan tipu mereen, vaan on edes jotain hieman hidastamassa.

Kommentoi!

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista, vaan se kerätään ainoastaan kommenttien sisällön tarkastusta varten.


Lähettämällä kommentin hyväksyt sivuston tietosuoja- ja rekisteriselosteen.



«