Veneilybloggausta vanhasta tammitroolarista

Koko miehistön lomapäivä

Kesän ensimmäiset helteet. Loma. Koko miehistö kasassa. Troolarimme Äran. Kovin paljon paremmin ei voisi asiat enää olla! Järjestimme eilen perjantaina kauan odotetun kesäreissun koko miehistön ollessa ombord.

Aamupäivän valmisteluita

Päivän ahkeroinnit alkoivat koko miehistöllä jo aamulla, kun osa lähti Äranille tekemään vielä viimeisiä asennuksia ja toiset jäivät suunnittelemaan ja valmistelemaan evästarjoiluja. Äranilla rasvattiin potkuriakselia ja taisteltiin kaikuluotainmoduulin kanssa, joka ei suostunut enää muodostamaan yhteyttä plotteriin. Vika jäi edelleen harmillisesti mysteeriksi. Lisäksi brykälle asennettiin kahvinkeittopistorasia ja kytkettiin kulkuvalojen ja äänitorven kaapeloinnit.

Muukin miehistö saapui vähitellen Hirvensaloon. Aurinkotuolit kannelle, penkit ojennukseen, juomat jäähtymään ja eväät tarjolle. Reittisuunnitelman syöttäminen plotteriin, radioaseman valmistelut ja koneiden käynnistys. Matka oli valmis alkamaan!

Kierros Luonnonmaan ympäri

Matkaan lähdimme n. klo 16:20. Tämän matkan päällikkömme Siiffi oli aluksi ohjaksissa, kun K. Alamies, Näkki ja Styyrmanni irrottivat köydet laiturista. Ruissalon suoralle päästyämme vahtiin siirtyi Styyrmanni, joka sai ruorijengariksi Säkän. Säkän ura kohti Äranin kapteenia otti huiman loikkauksen eteenpäin, kun hän ohjasi pienin käsin aluksemme kohti Airistoa. Styyrmanni jatkoi vahtia vielä Loistokarin ohi, kunnes vahtipäälliköksi tuli K. Alamies.

Säkä ruorissa. Styyrmanni vahtii, että kurssi pysyy oikeana.

K. Alamiehen komennossa etenimme Luonnonmaan lounaispuolelle. Muuta liikennettä ei enää juurikaan ollut ja saimme kulkea omassa rauhassamme. Kotkanaukolla uusia hallintalaitteita pääsi kokeilemaan myös Pinnamies. Asiantuntevasti ruoriin saapuessaan hän totesi mittareita vilkaistuaan, että "onpas Scanialla alhaiset ahtopaineet" (syy saattaa tosin liittyä siihen, että mittaria ei ole vielä kytketty). Matkamme eteni korkeita kalliorantoja ihaillen vakaasti 6,5 solmun vauhtia. Viime päivien teeman mukaan alitimme taas uuden sillan, tällä kertaa Särkänsalmessa. Hieman ennen siltaa huomasimme myös rannan läheisyydessä lojuvan hylyn paapuurin puolella. Jatkoimme Luonnonmaan luoteiskulmaa kohti ja Pinnamies ohjasi meidät kärjessä sijaitsevan pohjoisviitan ympäri kohti Naantalin keskustaa.

Koska erityisesti Säkä ja Näkki ovat suuria Muumi-faneja, emme voineet jättää Muumien saarta tutkimatta: koitimme käydä niin lähellä Muumien uimahuonetta ja Drontti Edvardia Kailon saaren rannassa kuin uskalsimme syväyden puolesta. Samalla styyrpuurin puolelle jäi tasavallan presidentin kesäasunto. Kailon kohdalla Naantalin meripelastusseuran p/v Lähitapiola V-S tuli meitä vastaan ja he löivät kahvat kaakkoon ilmeisesti tehtävälle suunnatessaan. Tästä meille jäi muistoksi tämän reissun hurjimmat aallot.

Muumien jälkeen tähtäsimme taas Ukko-Pekan sillan alitse. Pinnamies ohjasi tarkasti Siiffin ja Styyrmannin jännittäessä vierellä. Syytä jännitykseen ei kyllä ollut, vaan sillan alitus onnistui mahtavasti. Tällä kertaa saimme tulla ensimmäisenä ja meitä vastaan tullut pienvene jäi odottelemaan, että pääsimme pois alta. Siiffi halusi käydä ottamassa korjaustelakan laiturissa olevasta Vekarasta vielä kuvat muistoksi.

Pinnamies luovutti vahtivuoron seuraavaksi takaisin Styyrmannille. Liikennemääräkin näytti kasvaneen, kun muutkin veneilijät olivat suuntaamassa viikonlopun viettoon. Saaronniemen liepeillä meitä vastaan pyyhälsi Fjärdvägen, jonka peräaallot jäivät selvästi kakkoseksi edellä mainituille meripelastajille. Reitti oli taas sama kuin ensimmäisellä koeajolla, nyt tosin parhaimmassa mahdollisessa säässä.

Miehistö kannella nauttimassa auringosta. Vain vahdissa oleva Styyrmanni ja kameran takana lymyävä Siiffi puuttuvat kuvasta. Taustalla lähestyvä Fjärdvägen.

Ennen Viittakaria koimme jopa pienen yllätyksen, kun Byssapiru ilmestyi brykälle ja otti ohjailuvastuun (Styyrmanni joutui vähän houkuttelemaan ensin). Pohjois- ja eteläviitat sekä oikeat kallionkärjet löytyivät ja matka taittui sujuvasti. Myöskään Iso- ja Pikku-Pukin kapeahkot itä–länsi-viittaparit eivät tuottaneet minkäänlaisia ongelmia.

Ruissalon suoralla K. Alamies ja Näkki valmistelivat laiturikiinnitystä varten köydet järjestykseen. Siiffi palasi komentoon ja Styyrmanni kävi käynnistämässä apukoneen, jotta sähköä riittäisi tuottamaan paineilmaa kytkimelle. Ennen rantautumista saimme vielä kuitenkin jännittää Baltic Princessin lähtöä, joka tapahtui lähes sekunnilleen samaan aikaan kuin ensimmäiseltä koeajolta palatessamme. Emme kuitenkaan tälläkään kertaa jääneet alle.

Rantautumisessa Säkä oli jälleen brykällä ja olisi tahtonut vääntää kaikista kahvoista. Tarvitsimme kuitenkin hieman kokeneemmat otteet ohjailemaan. Siiffin käsissä laiturointisuoritus oli jälleen kerran sentin tarkkuudella täydellinen. Kansimiehistön oli siis varsin helppo kiinnittää köydet. Lieköhän hallintalaitteiden päivityksellä osuutta asiaan? (Todetaan tämä nyt ainakin riittävän monta kertaa.)

Loppu­tun­nel­mat

Matkamme kesti reilut neljä tuntia ja n. 26 mailia (sivun alalaidassa olevan LIVE-seurannan kautta pääsee tarkastelemaan AIS-järjestelmän lähettämästä sijaintitiedosta tallentunutta reittiä MarineTraffic-palvelussa). Kamppeet pakattiin kasaan ja koneikot valmisteltiin odottamaan seuraavaa reissua. Koko miehistölle jäi matkasta erittäin lämmin ja mahtava olo. Olisipa koko kesän ajan yhtä loistavat olosuhteet! Vaikka en olekaan ajatustenlukija, uskaltaisin silti väittää, että kaikki miehistön jäsenet jäivät innolla odottamaan, milloin kesälomat alkavat ja että pääsemme taas koko porukalla uusiin seikkailuihin!

Yksi kommentti

  • Reissu oli onnellisten tähtien alla syntynyt; kaikki oli täydellistä. Sää oli kuin unelmaa, aurinko paistoi, tuulta ei juurikaan ja lämmintä lähes 30 astetta. Seura oli maailman parasta, oma rakas perhe, jopa laivakoirakin mukana. Kahvinkeitin ja hyvät eväät kruunasi kokonaisuuden. Näitä reissuja lisää, kiitos!

Kommentoi!

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista, vaan se kerätään ainoastaan kommenttien sisällön tarkastusta varten.


Lähettämällä kommentin hyväksyt sivuston tietosuoja- ja rekisteriselosteen.



« »