Veneilybloggausta vanhasta tammitroolarista

Kannen maalaus­operaatio

Saatuamme Äranin omistukseemme meidän piti keksiä, miten suojaamme kannen tulevaa talvikautta ajatellen. Kansi oli päässyt melko pahaan kuntoon, koska maali lohkeili joka puolelta ja vesi pääsi näin suoraan kosketukseen alla olevan vanerin kanssa. Meillä ei ollut heti sopivaa suunnitelmaa, mitä kannelle teemme ja siksi totesimme, että laitamme kannen parempaan kuntoon vasta keväällä, jotta on aikaa miettiä hyvä suunnitelma ja säiden puolesta on paremmat mahdollisuudet puuhata ulkokohdetta. Väliaikaisratkaisuna päätimme maalata kannen nyt syksyllä, jotta se selviää talven yli pilaantumatta.

Haimme lattiahiomakoneen, jolla huristelimme kaksi päivää poistaen vanhat maalin rippeet. Kone ei ollut aivan niin tehokas kuin olimme kuvitelleet, mutta saimme kuitenkin pahimmat paikat melko hyvin puhtaaksi. Maalikaupastakin sattui löytymään sävyvirheellistä maalia juuri sopiva määrä varsin edulliseen hintaan, mikä oli meidän tarkoitukseemme täysosuma. Säät olivat kuitenkin vaihtelevia, mutta löytyipä elokuun lopusta muutama hyvä aurinkoinen päivä, joiden aikana kansi kuivui hyvin ja maalaus oli hyvä suorittaa.

Styyrmanni otti urakan hoitaakseen. Maalauskelikin sattui olemaan sinä päivänä täydellisen lämmin! Maalattavaa oli laskujen mukaan lähes 50 neliömetriä ja hommaan kuluikin aikaa kuutisen tuntia. Kyllä oli illalla polvet ja ranteet kipeänä konttaamisesta!

Puoli kantta maalattu ja toinen samanmoinen urakka vielä edessä.

Yhdeksän litran maalipönttö kului loppuun viimeistä pisaraa myöten. Lopputulokseen oli tyytyväinen maalari itse ja myös muu miehistö tuntui hyväksyvän maalaustuloksen. Nyt uskallamme odottaa ensi kevättä ilman että kansi lahoaa!

Kommentoi!

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista, vaan se kerätään ainoastaan kommenttien sisällön tarkastusta varten.


Lähettämällä kommentin hyväksyt sivuston tietosuoja- ja rekisteriselosteen.



« »